„Każdy z nas jest wyjątkowy”
Zajęcia prowadzone metodą projektu w klasie 3d
w Szkole Podstawowej nr 1 w Skawinie

Każdy z nas jest wyjątkowy, ma swoje indywidualne właściwości, swoje mocne strony. Warto o tych cechach rozmawiać i rozwijać je.

W Szkole Podstawowej nr 1 w Skawinie mgr Paulina Ścibor postanowiła pomóc uczniom klasy 3d w uświadomieniu im, że w każdym z nich jest jedyną w swoim rodzaju osobą. Uczniowie pod kierunkiem koordynatora pomysłu mgr Pauliny Ścibor oraz wychowawcy klasy mgr Renaty Wójcik rozwijają umiejętność dostrzegania swoich mocnych stron oraz prezentowania swoich zainteresowań i pasji poprzez metodę projektu.

Według W.H. Kilpatricka metoda projektu to „zamierzone działanie, wykonane z całego serca w środowisku społecznym”. Przy użyciu tej metody, każdy uczeń klasy 3d ma za zadanie wystąpić w roli nauczyciela i poprowadzić samodzielnie przygotowane zajęcia poświęcone swoim zainteresowaniom. „Metoda ta, ma przede wszystkim na celu wzmocnić u dzieci poczucie własnej wartości, nauczyć ich szacunku do zainteresowań innych, zintegrować zespół klasowy, rozwinąć zainteresowania własne oraz nauczyć występowania na forum klasy” – mówi koordynator pomysłu mgr Paulina Ścibor. Podczas takich zajęć nauczyciel albo siedzi z tyłu klasy i obserwuje swojego „zastępcę”, służąc równocześnie radą i pomocą, albo bierze czynny udział w prowadzonych warsztatach. Pozostali uczniowie biorą czynny udział w prowadzonych przez rówieśnika warsztatach, zajęciach sportowych, tanecznych lub prezentacjach, dowiadując się wielu nowych rzeczy o koledze czy koleżance. W ramach założeń projektu, co tydzień, każdy z uczniów wraz z jednym „asystentem” z klasy przygotowuje gazetkę ścienną, na której przedstawia siebie i swoje osiągnięcia oraz mocne strony. To autor decyduje o tym co chce innym zaprezentować.

Pod koniec stycznia mgr Paulina Ścibor przeprowadziła zajęcia wstępne, które były dla uczniów okazją do samopoznania. Odciskali swoje twarze w foli aluminiowej tworząc maski, a następnie pisali o swoich ulubionych czynnościach. Na karteczkach przyczepionych do pleców kolegów i koleżanek umieszczali informacje o ich mocnych stronach. Malowali słowami swój portret – odgadywali kim są autorzy wykonanych prac. Zajęcia uświadomiły im ich mocne strony.

Już 7 lutego 2018 r. przed klasą w roli nauczyciela stanął uczeń – Tomasz Spólnik, którego wielką pasją jest sztuka i malarstwo. Poprowadził on dwugodzinne warsztaty malarstwa, podczas których uczył kolegów szkicowania, rysowania perspektywy, mieszania barw oraz malowania na płótnie farbami akwarelowymi. Zaprezentował również namalowane przez siebie obrazy o różnorodnej tematyce. Tomasz świetnie czuł się w roli nauczyciela. Chętnie tłumaczył i pomagał kolegom. Na koniec wręczył rówieśnikom dyplom udziału w warsztatach z własnoręcznie wykonanym podpisem. Kto wie, może w przyszłości będzie to podpis znanego artysty. Tomasz wykonał również ciekawą gazetkę tematyczną przybliżającą społeczności szkolnej swoje zainteresowania poprzez reprodukcje ulubionych malarzy.

Kolejne zajęcia opracowane metodą projektu poprowadzili uczniowie – Dariusz Kamecki i Kacper Możuch, 28 marca 2018r. wcielili się oni w rolę trenerów. Zgodnie współpracując ze sobą wykonali profesjonalną piłkarską rozgrzewkę, zaprezentowali triki sportowe oraz starali się nauczyć kolegów i koleżanki „kapkowania”. Uczniowie pod bacznym okiem swoich trenerów „kiwali się” z piłką i próbowali strzelać gole do bramki, a na koniec rozegrali pasjonujący mecz. Jak na prawdziwych profesjonalistów przystało, chłopcy różnicowali poziom trudności wykonywanych zadań do umiejętności swoich koleżanek i kolegów. Na koniec treningu Kacper i Darek opowiedzieli o swoich początkach gry w piłkę i pokazali swoje sportowe trofea.

13 marca 2018 r. sala lekcyjna uczniów klasy 3d zamieniła się w scenę teatru a jej uczniowie w najznakomitszych aktorów. Stało się to za sprawą Natalii Janickiej, której to największą pasją i zamiłowaniem jest teatr. Uczennica posiada duży talent, który rozwija w SP1 pod okiem mgr Katarzyny Polus – opiekunki koła teatralnego. Natalia przeprowadziła godzinne warsztaty teatralne, podczas których wykonała wraz z uczniami i nauczycielami rozgrzewkę narządów artykulacyjnych, wyznaczała koleżankom i kolegom różne role do odegrania: wcielenie się w roboty, kosmonautów, koty oraz dj-ów. Natalia w towarzystwie koleżanek ze starszej klasy zaprezentowała rówieśnikom krótką scenkę, w której wcieliła się w rolę diabełka. Wszyscy nagrodzili ją gromkimi brawami. Na zakończenie zajęć wszyscy uczniowie pod kierunkiem prowadzącej przygotowali scenki tematyczne dotyczące bezpieczeństwa. Tak jak w teatrze aktorzy, tak i uczniowie 3d mieli widownię – z dużym zainteresowaniem, wręcz podziwem przebieg zajęć – zmagania reżyserskie i aktorskie uczniów obserwowała Dyrektor Szkoły mgr inż. Hanna Szczerbak oraz pedagog szkolny mgr Danuta Sieprawska.

Zastosowanie metody projektu w klasie 3d już przynosi rezultaty. Odpowiednio dobrane zabawy, gry i ćwiczenia sprzyjają aktywności uczniów. Sprawiają, że stają się oni bardziej otwarci wobec siebie. Spotkania mające postać strukturalizowaną zajęć przyczyniają się do budowania wiary we własne siły, poczucia własnej wartości. Są okazją do wdrożenia samodzielnego wykonywania czynności, budowania pozytywnego obrazu siebie. Wspomagają rozwój wewnętrzny, rozwijają twórcze myślenie, stymulują koncentrację uwagi oraz prawidłowy rozwój emocjonalny. Zajęcia te to nauka dobrej i rozwijającej zabawy, zbudzenie zainteresowania otoczeniem, nauka aktywnej komunikacji jako sposobu na wyrażanie emocji służą rozwijaniu własnej indywidualności, która jest wartością nadrzędną dla każdego człowieka.

A to dopiero początek, bo przed nami kolejne.. i kolejne… zajęcia prowadzone przez uczniów wyróżniających się swoją wyjątkowością.

IMG_20180228_145011
SAM_6562
SAM_6606
SAM_6673
SAM_6674
SAM_7021
SAM_7088
SAM_7125
Created using LightBox Video Web Gallery Creator

 

do góry

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika, ul. Korabnicka 19, 32-050 Skawina, tel. 12 276 18 82, fax 12 291 10 72, e-mail: szkola@sp1.skawina.com.pl