Wizyta w szkole gości z zagranicy – program ERASMUS+
W dniach od 7 do 9 listopada w Jedynce gościli nauczyciele z Hiszpanii, Włoszech, Belgii, Estonii i Turcji, którzy odwiedzili Skawinę w ramach Międzynarodowego Spotkania Projektowego CaRoMtE: Coding and Robotics on Maths through English (Kodowanie i Robotyka w Matematyce poprzez Język Angielski) – programu ERASMUS+. Wizyta w Skawinie kończyła cykl międzynarodowych spotkań w ramach tego projektu. Poprzednie odbyły się, kolejno: we Włoszech (Valdagno – maj 2016), Belgii (spotkanie szkoleniowe: Saint-Ghislain, Mons – październik 2016), Hiszpanii (Pontevedra – styczeń 2017) i Turcji (Istambuł – maj 2017).
Uczestnicząc w projekcie CaRoMtE, Jedynka nabyła m.in. zestawy robotów Blue-Bot, mBot i Lego WeDo 2.0. Podczas międzynarodowych spotkań projektowych nasi nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach z zakresu kodowania i robotyki, aby później móc przekazać wiedzę uczniom i innym nauczycielom. Po zaznajomieniu się z obsługą robotów edukacyjnych, wykorzystywano nowo zdobyte umiejętności podczas zajęć z różnych przedmiotów, w szczególności matematyki. Poznając podstawy kodowania i robotyki, np. poprzez gry i zabawy edukacyjne, uczniowie nie tylko rozwijali swoje zdolności w tych dziedzinach, ale przy okazji wzbogacali wiedzę matematyczną i językową (wiele elementów z zakresu programowania i robotyki wymaga przynajmniej podstawowej znajomości języka angielskiego; język ten potrzebny jest też we wzajemnych kontaktach i wymianie doświadczeń pomiędzy nauczycielami i uczniami szkół partnerskich projektu). Warto podkreślić, że uczniowie starszych klas podczas trwania całego programu aktywnie uczestniczyli w tworzeniu, ewaluacji i doskonaleniu narzędzi wykorzystywanych podczas zajęć edukacyjnych z młodszymi kolegami.
Koordynatorami projektu ze strony naszej szkoły byli Paulina Filipecka i Piotr Okoń, ale w realizację zadań projektowych włączyli się też aktywnie inni nauczyciele, m.in. Marta Gabryelczak, Lucyna Tomczyk-Archacka, Marek Górski, Monika Cichowlas, co było też oczywiście jednym z celów projektu CaRoMtE.
Na początku wizyty w naszej szkole zagraniczni goście zostali bardzo serdecznie przywitani przez panią Dyrektor Hannę Szczerbak, która od początku projektu inspirowała, motywowała i udzielała pełnego wsparcia w działaniach wszystkim zaangażowanym nauczycielom. W ciepłej i przyjaznej atmosferze wymieniono spostrzeżenia i uwagi na temat podobieństw i różnic systemów edukacyjnych w krajach partnerów projektu. Goście zwiedzili Jedynkę, poznając specyfikę pracy w naszej placówce.
W tym samym dniu odbyło się też spotkanie z Panem Burmistrzem Pawłem Kolasą i Kierownikiem Wydziału Edukacji Markiem Marcem, którzy wyrazili wielkie zainteresowanie tematyką, postępami projektu oraz wrażeniami gości i gospodarzy z jego realizacji. Nie zabrakło wspólnych zdjęć i oczywiście upominków.
Goście odwiedzili skawińskie MultiCentrum, gdzie dzięki uprzejmości pani Kierownik Magdaleny Stec, obserwowali, a także aktywnie uczestniczyli, w zajęciach z robotyki, z wykorzystaniem klocków K’Nex oraz Lego Education zorganizowanych dla uczniów klasy 3b przybyłych wraz z panią Lucyną Tomczyk-Archacką.
Po powrocie do szkoły i spożyciu pysznego posiłku serwowanego przez naszą szkolną stołówkę, goście obserwowali zajęcia pokazowe w klasie 3b z wykorzystaniem robotów Blue-Bot i specjalnych mat. Lekcje przygotowali i poprowadzili uczniowie klasy 7b Igor Mirewicz i Karol Hojny wraz z opiekunem - nauczycielem matematyki i informatyki, panem Piotrem Okoniem. Trzecioklasiści uczestniczyli w grze edukacyjnej „Gwiezdne zadania”, przygotowanej w klimacie „Star Wars”. Podzieleni na grupy, odgrywali role mistrzów Jedi, których pomocnikami w znalezieniu zaginionych artefaktów były oczywiście roboty. Zdobycie ukrytych na odległej planecie cennych przedmiotów wymagało mistrzowskiego zaprogramowania robotów i rozwiązania rozmaitych zagadek matematycznych. W dotarciu do mieczy świetlnych przeszkadzali wysłani przez okrutnego Dartha Vadera szturmowcy Imperium, gotowi bezlitośnie wykorzystać najdrobniejsze potknięcie naszych adeptów na drodze do zwycięstwa i przejąć cenne znaleziska. Goście byli pod wrażeniem nie tylko profesjonalizmu naszych starszych uczniów, ale również zaangażowania i umiejętności młodszych. Docenili także zgrabne i pomysłowe połączenie wielu różnych aktywności z dziedzin będących w centrum zainteresowania projektu CaRoMtE, a więc: programowania, robotyki, matematyki i języka angielskiego podczas jednych zajęć.
Jeszcze tego samego dnia wszyscy spotkali się w restauracji Stek na uroczystej, powitalnej kolacji z udziałem Pani Dyrektor Hanny Szczerbak.
Prezentacji zajęć z wykorzystaniem robotów, a także programowania w języku Scratch, nie brakowało również podczas kolejnego dnia wizyty. Naszym gościom szczególnie podobały się zawody – matematyczne wyścigi robotów mBot, w których wzięli udział uczniowie klasy 3e pani Bogusławy Cory. Matematyczną grę poprowadzili dla nich znów nasi niezawodni siódmoklasiści: Karol Hojny, Karol Majcher i Norbert Ożóg. Gra, przygotowana przez Karola Hojnego, pod kierunkiem pana Piotra Okonia, została stworzona w środowisku mBlock opartym na języku Scratch. Zadaniem startujących było jak najszybsze doprowadzenie swojego robota do mety – zanim dotrze do niej robot przeciwnika. Każda dobra odpowiedź z zakresu tabliczki mnożenia nagradzana była postępem robota w drodze do końcowej linii; błędna – powodowała ruch robota wstecz. Cofnięcie się poza linię wyznaczającą start oznaczało automatyczną porażkę. Nasi trzecioklasiści spisywali się jednak świetnie: zdecydowanie przeważały dobre odpowiedzi i rywalizacja aż do samego finału była bardzo zacięta. Duże zainteresowanie gości wzbudziły również programy w języku Scratch, które zaprezentował gościom ich autor – uczeń klasy 4a, Gabriel Ryś. Nie brakowało w nich ciekawych pomysłów matematycznych i efektownych rozwiązań programistycznych.
Jako że było to ostatnie spotkanie międzynarodowe w ramach tego projektu, wiele czasu poświęcono na obszerne dyskusje, spostrzeżenia i refleksje dotyczące realizacji CaRoMtE i dokumentacji działań projektowych i ich efektów, stronie finansowej, tworzeniu raportów podsumowujących. Nie zabrakło jednak czasu na poznawanie polskich tradycji i zwiedzanie ciekawych miejsc w Skawinie i Krakowie.
Goście, mimo napiętego harmonogramu, na zaproszenie Pani Dyrektor, uświetnili też swoją obecnością uroczystość ślubowania uczniów klas pierwszych. Wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikaty udziału w tym owocnym, twórczym i rozwijającym spotkaniu. Do domów wrócili pełni pozytywnych wrażeń, w doskonałych humorach, z poczuciem dobrze spędzonego czasu.
Created using LightBox Video Web Gallery Creator |